Unikátní průzkum mezi řidiči ukázal, kteří Mattoni orli přitahují největší pozornost řidičů
Od roku 1998 společnost Mattoni po celé ČR instalovala velké reklamní poutače u cest se symbolem orla. V roce 2018 se však odhodlala k zásadní změně a všech 14 orlů u dálnic a cest první třídy začala postupně přeměňovat na umělecká díla. Jak se tito noví orli líbí řidičům, a který z nich je nejoblíbenější, zjistil průzkum z dubna 2023*.
Dotazovaní vybírali z 11 nových motivů orlů s různorodými motivy, které vzešly převážně z rukou studentů AVU v rámci výtvarných soutěží. Pouze tři z nich jsou dílem jiných umělců – výtvarnice Míly Fürstové dlouhodobě spolupracující s Mattoni (2 kusy) a 1 z designerského studia Najbrt (karlovarský orel v designu KVIFF).
Zjištění průzkumu jsou pro Mattoni lichotivá – dodnes se největšímu procentu dotazovaných (71 %) líbí nejvíce původní Mattoni orel; ten se stal pro mnohé nedílnou součástí krajiny při cestách autem. Zároveň je tento orel nejvíce zaznamenaným ze všech existujících (75 %).
„Výsledky průzkumu ukazují, že jsme se vydali správným směrem a rozhodli se orly v krajině ponechat s novými uměleckými motivy. Orly zná 91 % populace, do české krajiny patří a pro mnohé na cestách znamenají určitý orientační bod k domovu,“ shrnuje Ondřej Postránský, CEO Mattoni 1873, který stál za strategickým rozhodnutím orly proměnit.
A jaká je nejoblíbenější “orlí” trojka? Pokud nepočítáme původní motiv Mattoni orla, nejraději řidiči spočinou pohledem na:
modré obloze s mraky (D8 Keblice),
zelenomodré grafice Míly Fürstové (D1)
grafice z minulého ročníku KVIFF (I6)
Překvapivě nejméně oblíbeným (61 %) je jedna z prvních přeměn, a to zelenobílý orel u D1 s motivy silničního značení.
Lidé nápad přeměny reklamních poutačů na umělecká díla kvitovali (74 %) a 82 % by bylo dokonce líto (či nad touto variantou nepřemýšleli), pokud by orli z české krajiny definitivně zmizeli. Celých 60 % dotázaných si orly stále spojuje se značkou Mattoni bez ohledu na nové motivy. Spontánně si lidé nejčastěji vybavili orla s obrázkem srnky v rozkvetlé řepce.
*Průzkum provedla společnost Médea, a.s. Realizovala online kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit povědomí lidí o reklamních nosičích značky Mattoni v podobě orlů a jejich přeměně na umělecká díla. Konkrétně se výzkum zabýval tím, jaká je znalost Mattoni orlů, jaké je mezi lidmi povědomí o přeměně klasických orlů na umělecká díla a jak tuto přeměnu lidé hodnotí.