Unikátní průzkum mezi řidiči ukázal, kteří Mattoni orli přitahují největší pozornost řidičů
10. května 2023

Unikátní průzkum mezi řidiči ukázal, kteří Mattoni orli přitahují největší pozornost řidičů

Tiskové zprávy

Od roku 1998 společnost Mattoni po celé ČR instalovala velké reklamní poutače u cest se symbolem orla. V roce 2018 se však odhodlala k zásadní změně a všech 14 orlů u dálnic a cest první třídy začala postupně přeměňovat na umělecká díla. Jak se tito noví orli líbí řidičům, a který z nich je nejoblíbenější, zjistil průzkum z dubna 2023*.

Dotazovaní vybírali z 11 nových motivů orlů s různorodými motivy, které vzešly převážně z rukou studentů AVU v rámci výtvarných soutěží. Pouze tři z nich jsou dílem jiných umělců – výtvarnice Míly Fürstové dlouhodobě spolupracující s Mattoni (2 kusy) a 1 z designerského studia Najbrt (karlovarský orel v designu KVIFF).  

Zjištění průzkumu jsou pro Mattoni lichotivá – dodnes se největšímu procentu dotazovaných (71 %) líbí nejvíce původní Mattoni orel; ten se stal pro mnohé nedílnou součástí krajiny při cestách autem. Zároveň je tento orel nejvíce zaznamenaným ze všech existujících (75 %).  

„Výsledky průzkumu ukazují, že jsme se vydali správným směrem a rozhodli se orly v krajině ponechat s novými uměleckými motivy. Orly zná 91 % populace, do české krajiny patří a pro mnohé na cestách znamenají určitý orientační bod k domovu,“ shrnuje Ondřej Postránský, CEO Mattoni 1873, který stál za strategickým rozhodnutím orly proměnit.  

A jaká je nejoblíbenější “orlí” trojka? Pokud nepočítáme původní motiv Mattoni orla, nejraději řidiči spočinou pohledem na:  

  • modré obloze s mraky (D8 Keblice),  

  • zelenomodré grafice Míly Fürstové (D1)  

  • grafice z minulého ročníku KVIFF (I6) 

Překvapivě nejméně oblíbeným (61 %) je jedna z prvních přeměn, a to zelenobílý orel u D1 s motivy silničního značení.  

Lidé nápad přeměny reklamních poutačů na umělecká díla kvitovali (74 %) a 82 % by bylo dokonce líto (či nad touto variantou nepřemýšleli), pokud by orli z české krajiny definitivně zmizeli. Celých 60 % dotázaných si orly stále spojuje se značkou Mattoni bez ohledu na nové motivy. Spontánně si lidé nejčastěji vybavili orla s obrázkem srnky v rozkvetlé řepce.  

*Průzkum provedla společnost Médea, a.s. Realizovala online kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit povědomí lidí o reklamních nosičích značky Mattoni v podobě orlů a jejich přeměně na umělecká díla. Konkrétně se výzkum zabýval tím, jaká je znalost Mattoni orlů, jaké je mezi lidmi povědomí o přeměně klasických orlů na umělecká díla a jak tuto přeměnu lidé hodnotí.